MIKERAIL
1. Provozování dráhy, technický dohled, údržba, výstavba železničních vleček:
Odborná osoba: Petr Mikyska, +420 723 042 294, info@mikeroad.cz
- A) Provozování dráhy
- zabezpečit v rámci oprávnění a odborné způsobilosti činnosti spojené s provozováním dráhy
- zabezpečit pro objednatele vydání nového úředního povolení k provozování dráhy na vlečkách ve smyslu zákona č. 266/1994 Sb., vč. jeho změn a prováděcích předpisů
- vypracování a průběžná aktualizace vnitřních předpisů pro předmětné dráhy-vlečky
- na základě mandátní smlouvy zastupovat vlastníka vlečky před orgány státní správy a státního dozoru ve věcech vlečky.
- projednávání problematiky vlečky se státní správou
- vykonání stavebně-technického dohledu nad vlečkou uložený zákonem, spolu s prohlídkami a měřením, včetně – vedení stanovené vlečkové dokumentace o těchto úkonech, stanovenými vyhláškou č.177/1995Sb. a tím převzetí veškeré zodpovědnosti za bezpečný provoz na kolejích a výhybkách. Na základě tohoto dohledu plánovat s odpovědným zástupcem vlečkaře opravy železničního svršku (podle důležitosti závad) včetně zpracování kalkulace nákladů na provedení těchto oprav.
- zajištění pravidelných i mimořádných prohlídek trakčního vedení dle platných vyhlášek zajištění předepsaných revizí, prohlídek a zkoušek zabezpečovacího zařízení v určených cyklech
- plánovat v součinnosti s odpovědným zástupcem vlečky s minimálním ročním předstihem případné těžké střední opravy a s minimálním dvouletým předstihem rekonstrukce kolejí a výhybek,
- sjednávání smluvních podmínek s provozovatelem sousední dráhy (smlouva o styku vzájemně zaústěných drah)
- provádět dohled nad dodržováním vyhlášky Ministerstva dopravy č.101/1995 Sb., kterou se vydává řád pro zdravotní a odbornou způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy.
- B) Technický dohled dráhy dle Vyhlášky MD č.177/1995 Sb.
- obchůzka trati s měřením koleje
- měření rozchodu, vzájemné výškové polohy kolejnicových pásů a směru kolejí
- měření výškové polohy kolejnicových pásů a rozchodu ve výhybkách
- kontrola průjezdného průřezu koleje
- prohlídka výhybek
- komplexní prohlídka vlečky
- C) Údržba vleček
- Běžná údržba kolejí a výhybek
- Seřízení chodu výhybek
- Dotahování a výměna upevňovadel
- Broušení a navařování srdcovek, jazyků a opornic
- Odstranění porostu, křovin a dřevin
- Obnova nátěrů námezníků, návěstí, mazání výhybek
- Oprava a výstavba
- Kompletní zhotovení kolejového svršku a spodku
- Výměna vadných pražců v koleji a výhybce
- Kompletní výměna výhybek a jejich součástí
- Úpravy GPK (oprava rozchodu, převýšení a směru)
- Oprava a zhotovení přejezdů
- Navařování a strojní broušení kolejnic a výhybek
- Demontáž kolejí
- D) Výstavba nové vlečky, poradenská činnost
- Vyřízení povolení pro výstavbu nové vlečky
- Zajištění výstavby nové vlečky
- Poradenská a konzultační činnost
- E) Rušení vleček
- Na základě plné moci vlastníka vlečky zajistit legislativní zrušení vlečky Drážním úřadem
- Na základě plné moci vlastníka vlečky zajistit povolení k faktickému zrušení vlečky na Drážním úřadě včetně potřebných vyjádření ostatních orgánů státní správa, SŽ a vypracování jednoduchého projektu, který je přílohou předmětné žádosti na Drážní úřad
2.Drážní legislativa.
Zásadní legislativní změna přišla v roce 1994, kdy byl uveden v platnost nový zákon o dráhách č. 266/1994 Sb. Z něho mimo jiné vyplývá, že vlečka se stává samostatnou dráhou a musí být provozována podle zákonných podmínek.
ZÁKON O DRÁHÁCH 266/1994 Sb.
Obecně lze říci, že zákon o drahách je tím prvním nejzákladnějším právním předpisem,
který udává pojmy a strukturu na dráze. V úvodu jsou vysvětleny pojmy, jako je kategorie
železničních drah, obvod dráhy, ochrana dráhy, křížení dráhy, ochranné pásmo dráhy a další.
Dále jsou části, kde dochází k regulaci provozování dráhy a k regulaci drážní dopravy. V části
páté popisuje vše o drážních vozidlech a určených technických zařízeních. Předposlední statí
v předpise jsou správní delikty, za jakých okolností se jich můžou dopustit jak dopravci, tak
provozovatelé dráhy. V závěru předpisu je rozdělení pravomocí státní správy a státního
dozoru.
Vlečka je dráha, která slouží vlastní potřebě provozovatele nebo jiného podnikatele a je zaústěna do celostátní nebo regionální dráhy, nebo jiné vlečky.
Obvod dráhy – je území určené územním rozhodnutím pro umístění stavby dráhy. Obvod
dráhy vlečky je jako u ostatních drah vymezen svislými plochami vedenými 3 m od osy krajní
koleje, krajního nosného nebo dopravního lana, krajního vodiče trakčního vedení nebo
hranicemi pozemku určeného k umístění dráhy a její údržby, nejméně však 1,5 m od vnějšího
okraje stavby dráhy, pokud není dopravní cesta dráhy vedena po pozemní komunikaci.
Ochranné pásmo dráhy – je prostor po obou stranách dráhy, jehož hranice jsou vymezeny
svislou plochou vedenou u vlečky 30 m od osy krajní koleje. U vlečky v uzavřeném prostoru
provozovny nebo v obvodu přístavu se ochranné pásmo nezřizuje.
Provozování dráhy:
Úřední povolení - může získat právnická nebo fyzická osoba a opravňuje ho k provozování dráhy. Toto povolení vydává drážní správní úřad získává se za určitých podmínek a to, když:
- a) fyzická osoba a její odpovědný zástupce, byl-li ustanoven, dosáhli věku 21 let, jsou
způsobilí k právním úkonům, bezúhonní a odborně způsobilí; žadatel nemusí splňovat
podmínku odborné způsobilosti, jestliže ji splňuje jeho odpovědný zástupce
- b) statutární orgán nebo člen statutárního orgánu právnické osoby dosáhli věku 21 let, jsou
způsobilí k právním úkonům, bezúhonní a alespoň jeden člen statutárního orgánu je
odborně způsobilý:
- Odborná způsobilost je prokázána dokladem o ukončeném vzdělání daného směru
Zákonem a podle stupně vzdělání také délkou praxe v činnosti provozování dráhy.
- Žádost o vydání úředního povolení musí obsahovat a být doložena dle § 15. Pokud
nastanou změny v těchto údajích, je provozovatel dráhy povinen tento fakt oznámit
drážnímu správnímu úřadu do 30 dnů od jejich vzniku.
- Rozhodnutí o vydání úředního povolení se vydává do 60 dnů od podání žádosti a drážní správní úřad v něm stanovuje podmínky pro provozování dráhy. Dále jsou zde uvedeny údaje potřebné k technickému popisu vlečky. Jsou to informace, které použijeme do evidenčního listu vlečky:
- a) obchodní jméno, včetně právní formy, sídlo a identifikační číslo, bylo-li již přiděleno,
jméno a příjmení statutárního orgánu nebo členů statutárního orgánu, jedná-li se o
právnickou osobu, nebo jméno a příjmení provozovatele dráhy, obchodní jméno, rodné
číslo, jeho trvalý pobyt; je-li ustanoven odpovědný zástupce, též údaje týkající se jeho
osoby, jedná-li se o fyzickou osobu,
- b) vlastníka dráhy
- c) označení provozované dráhy a její popis, včetně určení začátku a konce dráhy, místa styku
vzájemně zaústěných drah a stavební délku dráhy
- d) datum zahájení provozování dráhy
- e) dobu, na kterou se úřední povolení vydává
- f) další podmínky provozování dráhy
Vlastník dráhy
- je povinen zajistit údržbu a opravu dráhy v rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost
a umožnit styk dráhy s jinými drahami
- je povinen zajistit provozování dráhy
Provozovatel dráhy
- je povinen:
- a) provozovat dráhu pro potřeby plynulé a bezpečné drážní dopravy podle pravidel pro
provozování dráhy a úředního povolení
- b) vydat ke dni zahájení provozování dráhy vnitřní předpis o provozování dráhy a o odborné způsobilosti a znalosti osob zajišťujících provozování dráhy a způsobu jejich ověřování, včetně systému pravidelného školení
- c) zajistit, aby provozování dráhy prováděly osoby, které jsou zdravotně a odborně způsobilé
- d) provozovat určené technické zařízení jen s platným průkazem způsobilosti a v technickém
stavu, který odpovídá schválené způsobilosti
- e) zajistit dopravcům přístup ke službám poskytovaným provozovatelem dráhy způsobem,
který vylučuje zvýhodnění některého z dopravců. Rozsah služeb poskytovaných
provozovatelem dráhy stanoví prováděcí právní předpis.
- je oprávněn:
- a) udílet dopravcům při organizování drážní dopravy pokyny pro zajištění plynulé a
bezpečné drážní dopravy
- b) dávat osobám nacházejícím se v obvodu dráhy pokyny k zajištění jejich bezpečnosti,
bezpečnosti jiných osob a pokyny k ochraně majetku a veřejného pořádku a k zabránění možného rušení nebo ohrožení provozování dráhy a drážní dopravy na dráze
DRÁŽNÍ DOPRAVA:
Licence:
- Drážní doprava může být provozována veřejně nebo neveřejně.
- Neveřejná drážní doprava je doprava provozovaná dopravcem k uspokojování
individuálních přepravních potřeb podle smluvních podmínek.
- Provozovat nákladní drážní dopravu na dráze může právnická nebo fyzická osoba, která:
- a) je držitelem platné licence s výjimkou provozování drážní dopravy na dráze lanové
- b) má uzavřenou smlouvu s provozovatelem dráhy o provozování drážní dopravy, není-li
provozovatel dráhy a dopravce jedna osoba.
- získává se za určitých podmínek a to, že „cit. [1], § 25“:
- a) fyzická osoba a její odpovědný zástupce, byl-li ustanoven, dosáhli věku 18 let, jsou
způsobilí k právním úkonům, bezúhonní a odborně způsobilí; žadatel nemusí splňovat
podmínku odborné způsobilosti, jestliže ji splňuje jeho odpovědný zástupce
- b) statutární orgán nebo člen statutárního orgánu, je-li žadatelem právnická osoba, dosáhli
věku 18 let, jsou způsobilí k právním úkonům, jsou bezúhonní a alespoň jeden člen
statutárního orgánu je odborně způsobilý
- c) žadatel, který hodlá provozovat drážní dopravu na dráze celostátní nebo na dráze
regionální, prokáže finanční způsobilost k provozování drážní dopravy
- d) technické podmínky dráhy to umožňují
- Odborná způsobilost je prokázána dokladem o ukončeném vzdělání daného směru
zákonem a podle stupně vzdělání, také délkou praxe v činnosti provozování drážní dopravy.
- Žádost o udělení licence musí obsahovat a být doložena dle § 28. Pokud nastanou změny
v těchto údajích, je držitel licence povinen tento fakt oznámit drážnímu správnímu úřadu
do 30 dnů od jejich vzniku.
- Rozhodnutí o udělení licence se vydává do 60 dnů od podání žádosti a drážní správní úřad
v něm stanovuje podmínky pro provozování dráhy. Dále jsou zde uvedeny informace:
- a) obchodní jméno včetně právní formy, sídlo a identifikační číslo, bylo-li již přiděleno,
jméno a příjmení osoby nebo osob, které jsou statutárním orgánem nebo jeho členy,
jedná-li se o právnickou osobu, nebo jméno a příjmení dopravce, rodné číslo, obchodní
jméno a jeho trvalý pobyt; je-li ustanoven odpovědný zástupce, též údaje týkající se jeho
osoby, jedná-li se o fyzickou osobu
- b) označení dráhy (traťového úseku, trasy linky), na níž je dopravce oprávněn drážní dopravu
provozovat, názvy stanic (zastávek) a určení výchozí a cílové stanice (zastávky)
- c) označení provozovatele dráhy
- d) druh dopravy, rozsah poskytovaných služeb včetně rozsahu bezbariérové přepravy
cestujících s omezenou schopností pohybu a orientace
- e) datum zahájení provozování drážní dopravy
- f) doba, na kterou se licence uděluje
- g) další podmínky provozování drážní dopravy
- Dopravce a provozovatel dráhy, na níž má být doprava provozována, jsou při uzavírání
smlouvy o provozování drážní dopravy na dráze vázáni rozsahem a podmínkami
stanovenými v rozhodnutí o licenci.
- Pokud při uzavírání smlouvy o provozování drážní dopravy mezi provozovatelem dráhy a
dopravcem vznikne spor o stanovení konkrétních podmínek provozování drážní dopravy,
rozhodne na žádost jednoho z nich drážní správní úřad.
Dopravce
- je povinen:
- a) provozovat drážní dopravu podle pravidel provozování drážní dopravy, platné licence a
smlouvy uzavřené s provozovatelem dráhy o provozování drážní dopravy na dráze
- b) zajistit, aby drážní vozidla na vlečce řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti k
řízení drážního vozidla.
VYHLÁŠKA 177/1995 Sb., stavební a technický řád drah
Tato vyhláška je prováděcím předpisem zákona o drahách.
V úvodu jsou definovány pojmy, které jsou pro účely této vyhlášky nezbytné. Dále je
zmíněno členění dráhy, křížení dráhy s pozemními komunikacemi, co je a obnáší technickobezpečnostní zkouška, jaké jsou podmínky styku drah. V části třetí popisuje pro dráhu celostátní, regionální a vlečku, jaké jsou technické podmínky a požadavky pro stavbu těchto drah a jaké jsou technické podmínky provozuschopnosti těchto drah. V části čtvrté, páté a šesté popisuje dráhy speciální (metro), tramvajové a trolejbusové.
Protože diplomová práce je zaměřena na vlečky, v následujícím textu shromáždím
informace z vyhlášky týkající se právě vleček a provozu na nich.
Prostorová průchodnost – je na vlečce dána průjezdným průřezem, který opisují drážní
vozidla provozovaná na vlečce. Požadavky na průjezdný průřez jsou dány normou ČSN 73
6320 – Průjezdné průřezy na dráhách celostátních, dráhách regionálních, a vlečkách
normálního rozchodu.
Přechodnost – je na vlečce určeno minimální traťovou třídou. A podle přílohy č. 6, což je
drážní vozidlo, které má hmotnost na nápravu 16 tun a hmotnost na jednotku své délky 5,0
tun/metr. Koleje určené pro technologickou výrobu se nepovažují za součást vlečky.
Technickobezpečnostní zkouška - TBZ
- ověřuje funkčnost stavby dráhy, bezpečnost provozování dráhy a drážní dopravy. Podle
jejího kladného hodnocení povoluje drážní správní úřad zkušební provoz na stavbě.
Zkušební provoz ověřuje funkčnost stavby dráhy a je podkladem ke kolaudačnímu
rozhodnutí.
- rozsah technickobezpečnostní zkoušky:
- a) u tratí se ověřuje prostorová průchodnost a geometrická poloha koleje, která se prověřuje
zkušební jízdou oběma směry traťovou rychlostí, nebo provedením měření měřícím
vozem pro geometrickou polohu koleje
- b) u sdělovacího zařízení jeho prohlídkou, kontrolou a ověřením funkčnosti
- c) u zabezpečovacího zařízení jeho prohlídkou, kontrolou a ověřením funkčnosti
- d) v případě existence trakce, provedením napěťových a pantografických zkoušek
- e) u mostních objektů se provádí hlavní prohlídka a zatěžovací zkoušky
Styk drah:
- provádí se propojením kolejí drah, popřípadě trakčního vedení
- hranice stýkajících drah musí být přesně vymezeny a označeny většinou mezníkem
TECHNICKÉ POŽADAVKY NA STAVBY DRÁHY - VLEČKY:
jsou specifikované vyhláškou od § 11do § 24 a jedná se o požadavky na: prostorové
uspořádání dráhy, geometrické uspořádání koleje, uspořádání kolejového spodku, svršku a
výhybek, na přejezdy, podzemních stavby, stavby mostů, způsobu označování trati,
uspořádání a vybavení stanic, informačního systému a vybavení prostor pro odbavení
cestujících, osvětlení, technických parametrů elektrického silového zařízení, uspořádání
sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, zařízení dálkového ovládání a dalších.
Z pohledu provozovatele dráhy jsou důležité požadavky vyplývající z provozu. Proto se
požadavky na stavbu vleček nebudu podrobněji zabývat a zmíním jen pár údajů:
Při souběhu tratí různých drah musí být vzdálenost os sousedících kolejí u oblouku o
poloměru větším než 300 m na širé trati 4000 mm, v nově zřizovaných stanicích 5000 mm a
při rekonstrukci stanice 4750 mm. U oblouku o poloměru menším než 300 m je nutno dodržet
ČSN 73 6360-1 a ČSN 73 6360-2.
Na vlečce nelze zřídit oblouk s poloměrem menším než 190 m. Je-li nezbytně nutné
z důvodu špatných místních podmínek poloměr zřídit menší, je to možné na základě
podmínek stavebního povolení.
Styk dráhy s vlečkou umožňuje výhybka, nebo prodloužení kusé koleje. Přičemž výhybka
musí mít takové parametry, aby zabezpečila pojíždění místa styku traťovou rychlostí jiné
dráhy.
Trať vlečky musí být označena kilometrovníky a hektometrovníky a místo styku drah musí
být označeno mezníkem. Mezníkem není myšleno námezník.
TECHNICKÉ POŽADAVKY PROVOZUSCHOPNOSTI DRÁHY - VLEČKY
Provozovatel vlečky je povinen dodržet technické požadavky stanovené touto vyhláškou.
Požadavky jsou dány stavebnětechnickými parametry a přípustným opotřebením součástí
dráhy a jejich komponentů při provozu vlečky:
Koleje a výhybky:
- technické požadavky provozuschopnosti musí být udržovány tak, aby jejich geometrické
parametry splňovaly provozní odchylky z normy ČSN 73 6360–2. Výhybky musí mít
funkční pohyblivé části, aby bylo možné zajistit jejich ovládání. Rovněž musí být
dohlíženo na opotřebení výhybek a jejich součástí, aby nepřekročilo limity stanovené
vyhláškou:
- Výměnová část
- a) Temeno hlavy jazyka nesmí být sníženo proti opornici o 5 mm a více v místě,
kde je pojížděná hrana opornice vzdálená od pojížděné hrany k ní přilehlého
jazyka 60 - 100 mm.
- b) Výměnový závěr se nesmí dát uzavřít, je-li u výhybek pojížděných rychlostí
60 km.h-1 a vyšší mezera mezi jazykem a opornicí v místě prvního závěru větší
než 3,5 mm a u výhybek pojížděných rychlostí nižší než 60 km.h-1 mezera větší
než 5 mm.
- c) Vůle mezi stojinou přilehlého jazyka a jazykovou opěrkou nesmí být větší než
5mm pro rychlost 90 km.h-1, 3 mm pro rychlost v, ležící v intervalu 90 km.h-1 - 160 km.h-1
, 2 mm pro rychlost nad 160 km.h-1
- d) Závěrové zařízení musí bezpečně zajišťovat doléhání přilehlého jazyka k opornici a vzdálenost odlehlého jazyka od opornice v místě jeho největšího přiblížení k opornici musí být nejméně 60 mm.
- Srdcovková část
- a) Pro zajištění bezpečného a nenásilného průjezdu dvojkolí vozidla přes srdcovku
musí být dodrženy ve výhybce normálního rozchodu ve vzájemném vztahu
srdcovka - přídržnice následující hodnoty:
U jednoduchých a dvojitých srdcovek L ... v rozmezí od 1 393 mm do 1 398 mm,
A . ..... nejvíce 1 356 mm, přičemž platí
L = vzdálenost vedoucí hrany přídržnice od pojížděné hrany klínu srdcovky,
A = vzdálenost vedoucích hran přídržnice a odpovídající křídlové kolejnice (ve
dvojité srdcovce vzdálenost vedoucích hran přídržnic).
- b) Nadvýšení přídržnice nad temenem výškově ojeté kolejnice nesmí překročit
hodnotu 54 mm.
- c) Opotřebení pracovních ploch přídržnice tvaru Kn60 (a obdobného tvaru) nesmí
být větší než 20 mm pro v 90 km.h-1 a než 12 mm pro v 90 km.h-1.
- V koleji by se neměla nacházet kolejnice s vadami nebo lomy bez opatření vedoucí
k bezpečnému provozování dopravy. Únosnost oslabených průřezů kolejnic a výhybek
způsobené ojetím se stanoví statickým výpočtem. Kolejnicové podpory musí dodržet
dostatečnou držebnost upevňovadel a tím i rámovou tuhost. Kolejové lože nesmí být
natolik znečištěno, aby pražcové podloží nepřestalo plnit svoji funkci. Měrná svodná
admitance nesmí mezi kolejnicovými pásy jedné koleje být 0,67 S.km-1 a mezi kolejí a zemí 1,5 S.km-1.
Mostním objektům – a jeho součástem musí být sledována zatížitelnost statickým přepočtem
se započítáním degradace těchto prvků. Toto posouzení se projeví na stanovení přechodnosti.
Přechody a přejezdy - musí sloužit k bezpečnému provozování dráhy a křížené komunikace.
Předně musí být označeny a zabezpečeny, odvodněny, a musí být dodrženy rozhledové
poměry tzv. dohlednost.
Zabezpečovací a sdělovací zařízení - nesmí být opotřebováno natolik, aby to omezilo jeho
provozní vlastnosti. Parametry a tolerance obsahují technické normy uvedené v příloze č. 5.
Pravidelné prohlídky a měření – se provádí v největší míře obchůzkou trati, dále kontrolní
jízdou na vozidle či průjezdem měřící šablonou kontrolující prostorovou průchodnost,
průjezdem měřícího vozu, ověřujícího stav trakčního vedení, prohlídkou běžnou a podrobnou
na mostních a podzemních objektech, prohlídkou běžnou a komplexní sdělovacího zařízení a
další. Jejich četnost je stanovena, přílohou č. 1 ( Vyhlášky 177). Zároveň jsou prováděny mimořádné prohlídky, které se provádí v závislosti na místních podmínkách a na základě předešlých prohlídek.
VYHLÁŠKA 173/1995 Sb., dopravní řád drah
Tato vyhláška je prováděcím předpisem zákona o drahách.
V úvodu jsou definovány pojmy, které jsou pro účely této vyhlášky nezbytné. V části druhé
jsou pravidla pro provozování dráhy, část třetí popisuje pravidla pro provozování drážní
dopravy. Čtvrtá část pojednává o jízdním řádu a způsobu jeho sestavení. Část pátá stanovuje
technické parametry drážních vozidel. Část šestá obsahuje technické podmínky pro
provozování drážních vozidel. Na závěr předpisu jsou přiloženy přílohy, na které se předpis
odkazuje.
Následující text obsahuje informace z vyhlášky týkající se vleček a provozu na nich.
Provozování vlečky:
- Pokud je nákladní doprava na vlečce provozována rychlostí větší než 40 km/h nebo je na
vlečce provozována veřejná osobní doprava, platí na vlečce pravidla pro provozování
celostátní a regionální dráhy a drážní dopravy viz hlava první.
- Pokud je nákladní doprava na vlečce provozována do rychlosti 40 km/h, platí na vlečce
pravidla pro zjednodušené řízení drážní dopravy viz § 24.
- Součásti vlečky, jako jsou výhybky, návěstidla či koleje, musí mít číselné označení a
nesmí se shodovat s označením v dopravně, napojující vlečku na železniční dopravní
cestu.
- Návěsti na vlečce musí být totožné s návěstmi v dopravně, napojující vlečku na železniční
dopravní cestu.
- Odborně způsobilá osoba jako jediná, může řídit dopravu na vlečce.
- Jednotné technologické postupy musí vydat provozovatel vlečky a musí obsahovat:
o postup organizování drážní dopravy, vedení záznamů (dopravních) a zabezpečit jízdy
drážních vozidel o postup používání návěstní soustavy o zabezpečení posun a jízdy drážními vozidly přes křížení koleje vlečky s pozemními komunikacemi o používání zařízení pro rádiový přenos informací a povelů při řízení drážní dopravy
Styk vzájemně zaústěných drah:
Provozovatelé drah vzájemně zaústěných musí zajistit:
- a) jednotnou organizaci a řízení drážní dopravy a způsob zabezpečení jízdy vlaků a posunu
v místě styku drah
- b) vymezení místa styku drah a místa určeného pro vzájemnou předávku drážních vozidel
nebo vlaků
- c) koordinaci jízdních řádů podle požadavků jednotlivých dopravců včetně zajišťování
přípojů a čekacích dob
- d) vzájemnou informovanost o jízdách vlaků a drážních vozidel přecházejících mezi dráhami
a údajů s tím souvisejících včetně informací, které souvisí se zajištěním bezpečnosti a
plynulosti drážní dopravy, bezpečností osob a s ochranou životního prostředí
- e) vzájemnou součinnost při provozování dráhy
- f) vzájemnou součinnost při drážních nehodách a mimořádných událostech včetně používání
nehodových pomocných prostředků
SŽDC (ČD) D5, Směrnice pro tvorbu a zpracování základní dopravní dokumentace.
Tento interní předpis SŽDC předepisuje, co obsahuje a jakým způsobem se zpracovává
základní dopravní dokumentace (ZDD). Jedná se o dokumenty:
Staniční řád (SŘ), Obsluhovací řád (ObŘ), Prováděcí nařízení k předpisu SŽDC (ČD) D3
(PND3), Přípojový provozní řád (PPŘ), Provozní řád vlečky (PŘV).
Čistopisy ZDD, jejich přílohy a úpravy musí být po skončení platnosti uchovávány ještě po
dobu 10 let.
Pro vlečky jsou podstatné:
Přípojový provozní řád (PPŘ) – vypracovává se pro vlečku, která je zaústěná do SŽDC trati. Obsahuje informace potřebné k organizování a provozování drážní dopravy na styku drah. Vypracovává ho příslušné OŘ a je přílohou SŘ. Pokud se jedná o vlečku, která má jednoduché poměry, může ředitel OŘ rozhodnout , že se PPŘ stanoví v příslušných článcích SŘ či ObŘ.
Provozní řád vlečky (PŘV) – vypracovává se pro každou vlečku, na které je provozovatel dráhy SŽDC. Jedná se o vnitřní předpis o provozování dráhy, který stanovuje zákon o dráhách.
V této kapitole byly vysvětleny všechny zákonné a předpisové povinnosti. Obrázek pro přehlednost, ze kterého jsou patrné vztahy mezi DrÚ, provozovatelem dráhy, vlastníkem dráhy a správcem železniční dopravní cesty, do které je vlečka zaústěna. V našem případě je zastoupena organizací SŽDC.